Model NMD, nowy dzieciak kolekcji adidas Originals szybko
zyskał solidne podstawy w świecie sneakersów, trafiając obowiązkowo do każdej
kolekcji śledzących trendy sneakerheadów. I choć od premiery minęło już niemal
4 lata, to każdorazowo nowe zdjęcia tego modelu w nowej odsłonie zaprezentowane
w sieci rozchodzą się jak gorące bułeczki. To samo dzieje się chwilę później z
butami w sprzedaży detalicznej. I choć kicksy te nie są tak ekskluzywne jak
buty adidas YEEZY, to sprzedają się w niemal tej samej cenie i podobnym
nakładzie. To wszystko zaś bez specjalnej kampanii reklamowej, lecz z przyczyn
dużo bardziej oczywistych – to po prostu dobre sneakersy!
Projekt buta adidas NMD zawiera
odniesienia do archiwalnych modeli adidas, takich jak Micro Pacer, Rising Star
i Boston Super, ale jest mało prawdopodobne, aby dzisiaj to naprawdę miało
znaczenie dla sneakerheadów, ponieważ NMD może z łatwością stać na własnym piedestale,
jako mocno zaawansowane obuwie funkcjonalne, o technologiach przyszłości.
Krótko mówiąc, bardziej prawdziwe będzie sformułowanie, że młodzież i dorośli
kupują buty adidas NMD, ponieważ są pełne nowoczesnej technologii i są mega
wygodne, a nie dlatego, że mają w sobie pierwiastek archiwalnych projektów adidasa.
Tak czy siak konsensus brzmi: jest to sneakers, który ma obecnie swoje długie 5
minut!
Chociaż jest to w pewnym sensie zaskakujące, to sam sukces buta NMD nie jest całkowicie bezprecedensowy. Dlaczego? Otóż każda realizacja butów z technologią Boost w podeszwie z łatwością zwracała na siebie uwagę. Jednosezonowe gwiazdy jednak zwykle szybko gasły, tymczasem NMD został na placu boju. Marka adidas była w stanie utrzymać popyt na model NMD, wypuszczając jednocześnie oszałamiającą liczbę wersji i kolorów. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że adidas NMD dał nam swoje świadectwo globalnej siły, docierając na wszystkie kontynenty i stając się ulubieńcem social mediów.
Chociaż jest to w pewnym sensie zaskakujące, to sam sukces buta NMD nie jest całkowicie bezprecedensowy. Dlaczego? Otóż każda realizacja butów z technologią Boost w podeszwie z łatwością zwracała na siebie uwagę. Jednosezonowe gwiazdy jednak zwykle szybko gasły, tymczasem NMD został na placu boju. Marka adidas była w stanie utrzymać popyt na model NMD, wypuszczając jednocześnie oszałamiającą liczbę wersji i kolorów. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że adidas NMD dał nam swoje świadectwo globalnej siły, docierając na wszystkie kontynenty i stając się ulubieńcem social mediów.
Otóż pojawienie się butów NMD w
sklepach detalicznych było prawdziwym zatrzęsieniem. Wspominają to w ten sposób
wszyscy sprzedawcy i odsprzedawcy butów sportowych. Wielu z nich zgodzi się, że
nawet w tej chwili boom na NMD jest nieograniczony. Coraz więcej osób angażuje
się w samodzielne promowanie NMD, a w efekcie sklepy nie są w stanie zaspokoić tak
dużego popytu. Cóż… nic dziwnego, kiedy każde wydanie tego modelu wywołuje
serie nagłówków w świecie sneakersowej kultury.
Jak dotąd, każda kolorystyka NMD kończyła
się natychmiastowym wyprzedaniem wszelkich zapasów. Wiele sklepów w Stanach
Zjednoczonych doświadczyło przepychanek w drzwiach i koczowisk w nocy pod sklepem.
To nikt inny jak fani modelu chcący w pierwszej kolejności dorwać swój rozmiar.
Tak duże zapotrzebowanie sprawiło, że niejeden punkt sprzedaży musiał
rozlosować pary między chętnymi, aby w pełni kontrolować sprzedaż w dniu premiery.
Według wspomnień niektórych
sprzedawców, którzy pamiętają moment premiery adidasów NMD, wydarzenie to
wywołało istne szaleństwo. Pierwsze wydanie, które miało miejsce jeszcze na
kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem roku 2015 było totalnym chaosem. W
Londynie pojawiały się kolejki złożone z ponad 150 osób, stojących zgodnie za
parą butów NMD w wersji Yellow Gold (w lutym) i 20-30 osób w kolejce w mniej
zaludnionych miastach, takich jak Leeds, Nottingham i Middlesborough. Tymczasem
na stronie internetowej buty adidas nmd damskie i męskie sprzedały się w ciągu kilku minut, a za wydaniem
pakietu Sport White and Black czekało on-line ponad 30 000 osób czekających na stronie
internetowej i gotowych do zakupu, gdy tylko model pojawi się na stronie!
Co pozwala NMD rezonować tak
dobrze ze sneakerheadami?
Z pewnością głównym powodem jest
to, że NMD jest po prostu bardzo wygodnym butem. Dzieje się tak dzięki
doskonałemu połączeniu materiałów i wysokiej jakości wykonania. Nowy system
technologiczny tych kicksów jest tylko wisienką na torcie. Ponadto – co tu dużo
mówić – model NMD jest też bardzo modny.
Model NMD jest wyjątkową mieszanką
energii napędzającej markę i jednocześnie konsumenta pragnącego zobaczyć nowy
produkt, który ma po prostu sens. Zazwyczaj cechują się tym projekty reedytowane,
w stylu retro. Rzadko zdarza się więc, aby nowe modele przyciągały tak wiele
uwagi jak zrobił to NMD.
NMD mają swój osobliwy styl kicksów,
który możemy nazwać „lightweight casual”. To model inteligentnie obejmujący
technologię wydajności, co pozwoliło mu zyskać większą popularność i stać się
preferowanym butem do codziennego chodzenia. Ten zestaw cech sprawił, że NMD
stały się nowym „Must-have”.
Ostatecznie but został tak
rewelacyjnie i tak dobrze przyjęty, ponieważ był całkowicie świeży i
nowoczesny, a jednocześnie uchwycił estetykę współczesnej mody. Doskonale wpasował
się do dzisiejszego typowego wyglądu streetwearowego. Można również powiedzieć,
że NMD to ładnie zbalansowany sneakersy, który zachowuje idealną równowagę
pomiędzy eleganckim designem a wygodnym dopasowaniem. Te kicksy są właśnie tym,
czego w tej chwili pragną masy. Należą się oklaski!
Należy jednak zadać pytanie: czy
popularność NMD zależy od poprzednich sukcesów butów z technologią Ultra Boost?
Cóż, musimy przyznać, że Ultra
Boost wykonał tutaj zdecydowanie pionierską pracę i jest bez wątpienia jednym z
głównych powodów sukcesu NMD. Sylwetka tych sneakersów nie jest bardzo przełomowa,
ale wszyscy wiedzieli wcześniej o zaletach podeszwy Boost. Uważamy, że jej
obecność zdecydowanie pomogła. Technologia Boost jest bowiem tak wygodna i
atrakcyjna, że naturalnie działa jako autoreklama we wszystkich dziedzinach.
Co ciekawe, model NMD
niekoniecznie bezpośrednio konkuruje z modelem Ultra Boost, ale zamiast tego
uzupełnia kolekcję Boost jako mocna część składu. NMD można postrzegać jako
swobodną opcję, podczas gdy Ultra Boost to coś więcej – to but przeznaczony dla
sportu i stworzony z myślą o maksymalnej wydajności.
NMD jest jednak zdecydowanie dużo
bardziej współczesny niż buty Ultra Boost, przede wszystkim dlatego, że nie
wygląda jak but wyczynowy. Pamiętajmy też, że Ultra Boost zyskał swój rozgłos głównie
z powodu niesamowitej wygody i faktu, że Kanye West nosił jego wersję Triple
White na scenie kilka razy.
Do tego dochodzi fakt, że nie było
na sneakersowym rynku zbyt wiele butów idealnych pod względem uniwersalności i
bycia w trendach. Co więcej, konsument widział technologię Ultra Boost w
podeszwie, jednak pod ciekawszą i mniej sportową cholewką. To decydowało o
fakcie, że ludzie kupowali i kupują ten projekt kicksów. Obecnie sam model NMD
jest tak popularny, że cieszy się dużo większą sławą niż sama technologia
Boost. Model ten pasuje do wielu ubrań, a projektanci adidas pokazali na nim,
że rozumieją potrzeby ludzi.
Model NMD został wypuszczony w
szerokiej gamie kolorów wkrótce po jego wprowadzeniu. Pytanie brzmi czy to wystarczający kredyt na przyszłość? Czy ludzie
nie będą wkrótce zmęczeni samą sylwetką NMD?
Wydaje nam się, że to prędko nie
nastąpi. W rzeczywistości to dopiero początek udanej przyszłości NMD. Jesteśmy
pewni, że adidas ma jeszcze więcej asów w rękawach. Pojawią się z pewnością
nowe, odświeżone sylwetki NMD, nowe mieszanki materiałów itp. Oczywiście,
adidas musi odrabiać lekcje dotyczące marketingu i dystrybucji NMD, ale jeśli
to zrobi, model NMD będzie miał złotą przyszłość. Obecnie adidas robi świetną
robotę, chroniąc swój model na wszystkie strony. Dowód? Nie widzimy, aby ich
sprzedaż malała. Raczej utrzymuje się na podobnym, stabilnym poziomie już od
paru sezonów.
Uważamy, że projekt ten jest
wystarczająco minimalny, aby być ponadczasowy, i został stworzony jak płótno
dla niekończących się zmian. Kiedy po raz pierwszy pojawił się Ultra Boost, czuliśmy,
że ludzie byli spragnieni ich nowego wydania, świeższej odsłony. Może właśnie
wtedy adidas poczuł, że jest to idealna okazja, by tak naprawdę zaproponować całkowicie
nową sylwetkę (z hukiem!) i dać konsumentowi szeroką gamę schematów
kolorystycznych niemal od razu?
Marka zrobiła sprytny ruch i wydała
pierwszych kilka wariantów NMD od razu na najwyższym poziomie dystrybucji (co
adidas nazywa swoją własną „topową” dystrybucją). Miało to miejsce między
grudniem a lutym, co pozwoliło firmie zobaczyć, jak ogromna może być i będzie
franczyza NMD. Następnie marka adidas wykorzystała chwilę, wydając większe rozmiary
dla mężczyzn i rozmiarówkę dla kobiet. Dobrym zabiegiem adidasa było też to, że
utrzymywał dostępność wszystkich stylów NMD w stosunkowo niewielkich pulach,
tworząc tym samym ogromny popyt. NMD sprzedały się dosłownie jeszcze zanim
jeszcze zdążyły ładnie zagrzać miejsce i pięknie wyglądać na półkach sklepowych!
Co więcej, marka wykonała całkiem
niezłą robotę w rozróżnianiu stylów modelu i wprowadzaniu coraz to nowszych
wersji. Pojawiły się zatem odsłony Premium Primeknit, wersje dla biegaczy, aż
do nowych kolaboracji i wersjach franczyzowych (jak np. wersja XR1). Styl tych
kicksów na pewno będzie nadal mocno widoczny na rynku sneakersów i wierzymy, że
wciąż znajdzie się wielu konsumentów, którzy nie mieli dotąd okazji posiąść
swojej własnej pary NMD. A rozkochują w sobie natychmiastowo, o czym pewnie się
już przekonałeś!
Moda przychodzi i odchodzi, ale
sylwetka NMD to bardziej futuryzm. Naprawdę sądzimy, że ta sylwetka stanie się
jedną z klasyków adidasa - jeśli już nie jest „klasyczna”.
Na koniec zastanówmy się głośno, czy
bańka obuwia technologicznego wkrótce pęknie?
Patrząc na zachowania konsumenckie
raczej się tak nie stanie. Coraz więcej osób poszukuje nowych technologii w
obuwiu, dlatego marka sportowa musi ją dostarczać. Co więcej, trend ten zdaje
się, że nie jest jeszcze nawe na swoim szczycie. Skoro więc bańka związana z
technologicznym obuwiem dopiero się powiększa, znalezienie idealnej równowagi
między technologią a modą zawsze będzie czymś, do czego będziemy dążyć. Marki sportowe
powinny więc stale się w tej kwestii rozwijać. Z pewnością więc tak będzie -
ponieważ badania i rozwój staną się jeszcze bardziej zaawansowane.
Widzimy jednak również, że choć
nowoczesne, technologicznie zaawansowane projekty butów dobrze się sprzedają, to
z drugiej strony, klasyczne opcje butów, całkowicie ogołoconych z „bajerów”
również dobrze się sprzedają. Wystarczy spojrzeć na przykład modelu Reebok Club
C i modelu adidas Court, które miały ostatnio doskonałą sprzedaż w sezonie. A ponieważ
zarówno adidas, jak i inne wielkie marki wciąż projektują i wprowadzają nowe,
innowacyjne adidas buty na swoje półki, nie widzimy ryzyka, żeby trend ten skończył
się nazbyt szybko. No cóż – w rzeczywistości wydawnictwa, takie jak adidas NMD właśnie,
tylko napełniają tę bańkę.
I niech tak zostanie! 😉
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz