czwartek, 21 marca 2019

Fenomen modelu adidas NMD

Model adidas NMD podbił serca i półki z momentem swojej premiery w 2015 roku. Co sprawia, że ten projekt okazał się tak dużym fenomenem oraz jak ewoluowała jego sylwetka? Dowiedz się z tego artykułu!




Model NMD, nowy dzieciak kolekcji adidas Originals szybko zyskał solidne podstawy w świecie sneakersów, trafiając obowiązkowo do każdej kolekcji śledzących trendy sneakerheadów. I choć od premiery minęło już niemal 4 lata, to każdorazowo nowe zdjęcia tego modelu w nowej odsłonie zaprezentowane w sieci rozchodzą się jak gorące bułeczki. To samo dzieje się chwilę później z butami w sprzedaży detalicznej. I choć kicksy te nie są tak ekskluzywne jak buty adidas YEEZY, to sprzedają się w niemal tej samej cenie i podobnym nakładzie. To wszystko zaś bez specjalnej kampanii reklamowej, lecz z przyczyn dużo bardziej oczywistych – to po prostu dobre sneakersy!


Projekt buta adidas NMD zawiera odniesienia do archiwalnych modeli adidas, takich jak Micro Pacer, Rising Star i Boston Super, ale jest mało prawdopodobne, aby dzisiaj to naprawdę miało znaczenie dla sneakerheadów, ponieważ NMD może z łatwością stać na własnym piedestale, jako mocno zaawansowane obuwie funkcjonalne, o technologiach przyszłości. Krótko mówiąc, bardziej prawdziwe będzie sformułowanie, że młodzież i dorośli kupują buty adidas NMD, ponieważ są pełne nowoczesnej technologii i są mega wygodne, a nie dlatego, że mają w sobie pierwiastek archiwalnych projektów adidasa. Tak czy siak konsensus brzmi: jest to sneakers, który ma obecnie swoje długie 5 minut!
Chociaż jest to w pewnym sensie zaskakujące, to sam sukces buta NMD nie jest całkowicie bezprecedensowy. Dlaczego? Otóż każda realizacja butów z technologią Boost w podeszwie z łatwością zwracała na siebie uwagę. Jednosezonowe gwiazdy jednak zwykle szybko gasły, tymczasem NMD został na placu boju. Marka adidas była w stanie utrzymać popyt na model NMD, wypuszczając jednocześnie oszałamiającą liczbę wersji i kolorów. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że adidas NMD dał nam swoje świadectwo globalnej siły, docierając na wszystkie kontynenty i stając się ulubieńcem social mediów.


Otóż pojawienie się butów NMD w sklepach detalicznych było prawdziwym zatrzęsieniem. Wspominają to w ten sposób wszyscy sprzedawcy i odsprzedawcy butów sportowych. Wielu z nich zgodzi się, że nawet w tej chwili boom na NMD jest nieograniczony. Coraz więcej osób angażuje się w samodzielne promowanie NMD, a w efekcie sklepy nie są w stanie zaspokoić tak dużego popytu. Cóż… nic dziwnego, kiedy każde wydanie tego modelu wywołuje serie nagłówków w świecie sneakersowej kultury.

Jak dotąd, każda kolorystyka NMD kończyła się natychmiastowym wyprzedaniem wszelkich zapasów. Wiele sklepów w Stanach Zjednoczonych doświadczyło przepychanek w drzwiach i koczowisk w nocy pod sklepem. To nikt inny jak fani modelu chcący w pierwszej kolejności dorwać swój rozmiar. Tak duże zapotrzebowanie sprawiło, że niejeden punkt sprzedaży musiał rozlosować pary między chętnymi, aby w pełni kontrolować sprzedaż w dniu premiery.


Według wspomnień niektórych sprzedawców, którzy pamiętają moment premiery adidasów NMD, wydarzenie to wywołało istne szaleństwo. Pierwsze wydanie, które miało miejsce jeszcze na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem roku 2015 było totalnym chaosem. W Londynie pojawiały się kolejki złożone z ponad 150 osób, stojących zgodnie za parą butów NMD w wersji Yellow Gold (w lutym) i 20-30 osób w kolejce w mniej zaludnionych miastach, takich jak Leeds, Nottingham i Middlesborough. Tymczasem na stronie internetowej buty adidas nmd damskie i męskie sprzedały się w ciągu kilku minut, a za wydaniem pakietu Sport White and Black czekało on-line ponad 30 000 osób czekających na stronie internetowej i gotowych do zakupu, gdy tylko model pojawi się na stronie!

Co pozwala NMD rezonować tak dobrze ze sneakerheadami?

Z pewnością głównym powodem jest to, że NMD jest po prostu bardzo wygodnym butem. Dzieje się tak dzięki doskonałemu połączeniu materiałów i wysokiej jakości wykonania. Nowy system technologiczny tych kicksów jest tylko wisienką na torcie. Ponadto – co tu dużo mówić – model NMD jest też bardzo modny.

Model NMD jest wyjątkową mieszanką energii napędzającej markę i jednocześnie konsumenta pragnącego zobaczyć nowy produkt, który ma po prostu sens. Zazwyczaj cechują się tym projekty reedytowane, w stylu retro. Rzadko zdarza się więc, aby nowe modele przyciągały tak wiele uwagi jak zrobił to NMD.

NMD mają swój osobliwy styl kicksów, który możemy nazwać „lightweight casual”. To model inteligentnie obejmujący technologię wydajności, co pozwoliło mu zyskać większą popularność i stać się preferowanym butem do codziennego chodzenia. Ten zestaw cech sprawił, że NMD stały się nowym „Must-have”.

Ostatecznie but został tak rewelacyjnie i tak dobrze przyjęty, ponieważ był całkowicie świeży i nowoczesny, a jednocześnie uchwycił estetykę współczesnej mody. Doskonale wpasował się do dzisiejszego typowego wyglądu streetwearowego. Można również powiedzieć, że NMD to ładnie zbalansowany sneakersy, który zachowuje idealną równowagę pomiędzy eleganckim designem a wygodnym dopasowaniem. Te kicksy są właśnie tym, czego w tej chwili pragną masy. Należą się oklaski!

Należy jednak zadać pytanie: czy popularność NMD zależy od poprzednich sukcesów butów z technologią Ultra Boost?


Cóż, musimy przyznać, że Ultra Boost wykonał tutaj zdecydowanie pionierską pracę i jest bez wątpienia jednym z głównych powodów sukcesu NMD. Sylwetka tych sneakersów nie jest bardzo przełomowa, ale wszyscy wiedzieli wcześniej o zaletach podeszwy Boost. Uważamy, że jej obecność zdecydowanie pomogła. Technologia Boost jest bowiem tak wygodna i atrakcyjna, że naturalnie działa jako autoreklama we wszystkich dziedzinach.

Co ciekawe, model NMD niekoniecznie bezpośrednio konkuruje z modelem Ultra Boost, ale zamiast tego uzupełnia kolekcję Boost jako mocna część składu. NMD można postrzegać jako swobodną opcję, podczas gdy Ultra Boost to coś więcej – to but przeznaczony dla sportu i stworzony z myślą o maksymalnej wydajności.

NMD jest jednak zdecydowanie dużo bardziej współczesny niż buty Ultra Boost, przede wszystkim dlatego, że nie wygląda jak but wyczynowy. Pamiętajmy też, że Ultra Boost zyskał swój rozgłos głównie z powodu niesamowitej wygody i faktu, że Kanye West nosił jego wersję Triple White na scenie kilka razy.

Do tego dochodzi fakt, że nie było na sneakersowym rynku zbyt wiele butów idealnych pod względem uniwersalności i bycia w trendach. Co więcej, konsument widział technologię Ultra Boost w podeszwie, jednak pod ciekawszą i mniej sportową cholewką. To decydowało o fakcie, że ludzie kupowali i kupują ten projekt kicksów. Obecnie sam model NMD jest tak popularny, że cieszy się dużo większą sławą niż sama technologia Boost. Model ten pasuje do wielu ubrań, a projektanci adidas pokazali na nim, że rozumieją potrzeby ludzi.

Model NMD został wypuszczony w szerokiej gamie kolorów wkrótce po jego wprowadzeniu. Pytanie brzmi czy to  wystarczający kredyt na przyszłość? Czy ludzie nie będą wkrótce zmęczeni samą sylwetką NMD?


Wydaje nam się, że to prędko nie nastąpi. W rzeczywistości to dopiero początek udanej przyszłości NMD. Jesteśmy pewni, że adidas ma jeszcze więcej asów w rękawach. Pojawią się z pewnością nowe, odświeżone sylwetki NMD, nowe mieszanki materiałów itp. Oczywiście, adidas musi odrabiać lekcje dotyczące marketingu i dystrybucji NMD, ale jeśli to zrobi, model NMD będzie miał złotą przyszłość. Obecnie adidas robi świetną robotę, chroniąc swój model na wszystkie strony. Dowód? Nie widzimy, aby ich sprzedaż malała. Raczej utrzymuje się na podobnym, stabilnym poziomie już od paru sezonów.

Uważamy, że projekt ten jest wystarczająco minimalny, aby być ponadczasowy, i został stworzony jak płótno dla niekończących się zmian. Kiedy po raz pierwszy pojawił się Ultra Boost, czuliśmy, że ludzie byli spragnieni ich nowego wydania, świeższej odsłony. Może właśnie wtedy adidas poczuł, że jest to idealna okazja, by tak naprawdę zaproponować całkowicie nową sylwetkę (z hukiem!) i dać konsumentowi szeroką gamę schematów kolorystycznych niemal od razu?

Marka zrobiła sprytny ruch i wydała pierwszych kilka wariantów NMD od razu na najwyższym poziomie dystrybucji (co adidas nazywa swoją własną „topową” dystrybucją). Miało to miejsce między grudniem a lutym, co pozwoliło firmie zobaczyć, jak ogromna może być i będzie franczyza NMD. Następnie marka adidas wykorzystała chwilę, wydając większe rozmiary dla mężczyzn i rozmiarówkę dla kobiet. Dobrym zabiegiem adidasa było też to, że utrzymywał dostępność wszystkich stylów NMD w stosunkowo niewielkich pulach, tworząc tym samym ogromny popyt. NMD sprzedały się dosłownie jeszcze zanim jeszcze zdążyły ładnie zagrzać miejsce i pięknie wyglądać na półkach sklepowych!

Co więcej, marka wykonała całkiem niezłą robotę w rozróżnianiu stylów modelu i wprowadzaniu coraz to nowszych wersji. Pojawiły się zatem odsłony Premium Primeknit, wersje dla biegaczy, aż do nowych kolaboracji i wersjach franczyzowych (jak np. wersja XR1). Styl tych kicksów na pewno będzie nadal mocno widoczny na rynku sneakersów i wierzymy, że wciąż znajdzie się wielu konsumentów, którzy nie mieli dotąd okazji posiąść swojej własnej pary NMD. A rozkochują w sobie natychmiastowo, o czym pewnie się już przekonałeś!


Moda przychodzi i odchodzi, ale sylwetka NMD to bardziej futuryzm. Naprawdę sądzimy, że ta sylwetka stanie się jedną z klasyków adidasa - jeśli już nie jest „klasyczna”.

Na koniec zastanówmy się głośno, czy bańka obuwia technologicznego wkrótce pęknie?

Patrząc na zachowania konsumenckie raczej się tak nie stanie. Coraz więcej osób poszukuje nowych technologii w obuwiu, dlatego marka sportowa musi ją dostarczać. Co więcej, trend ten zdaje się, że nie jest jeszcze nawe na swoim szczycie. Skoro więc bańka związana z technologicznym obuwiem dopiero się powiększa, znalezienie idealnej równowagi między technologią a modą zawsze będzie czymś, do czego będziemy dążyć. Marki sportowe powinny więc stale się w tej kwestii rozwijać. Z pewnością więc tak będzie - ponieważ badania i rozwój staną się jeszcze bardziej zaawansowane.

Widzimy jednak również, że choć nowoczesne, technologicznie zaawansowane projekty butów dobrze się sprzedają, to z drugiej strony, klasyczne opcje butów, całkowicie ogołoconych z „bajerów” również dobrze się sprzedają. Wystarczy spojrzeć na przykład modelu Reebok Club C i modelu adidas Court, które miały ostatnio doskonałą sprzedaż w sezonie. A ponieważ zarówno adidas, jak i inne wielkie marki wciąż projektują i wprowadzają nowe, innowacyjne adidas buty na swoje półki, nie widzimy ryzyka, żeby trend ten skończył się nazbyt szybko. No cóż – w rzeczywistości wydawnictwa, takie jak adidas NMD właśnie, tylko napełniają tę bańkę.

I niech tak zostanie! 😉

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz