niedziela, 10 lutego 2019

Historia adidas Originals, której nie znałeś

Uważasz się za specjalistę od adidas Originals? Sprawdź ten artykuł!



Z pewnością słyszałeś o adidas Originals. To wyjątkowa linia produktów niemieckiej marki odzieżowej, która przoduje w wydawaniu klasycznych butów i ubrań lifestyleowych. Czy wiesz jednak o niej nieco więcej? Specjalnie dla Ciebie zgromadziliśmy szereg ciekawych elementów z historii tego brandu. 


Olimpiada na start


Historia brandu adidas? Marka została po raz pierwszy wprowadzona na rynek w 1972 roku na igrzyskach olimpijskich w Monachium, gdzie można ją było zobaczyć na każdym stanowisku i na 1 164 z 1490 rywalizujących sportowców. Ze względu na obecności na wszystkich znaczących sportowcach w tym samym czasie, a także ze względu na silną obecność w tenisie (który cieszył się niesłabnącą popularnością) na stopach sportowców takich jak Stan Smith i Ilie Nastase, w 1976 roku logo koniczyny adidas stało się jednym z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych symboli niemieckiej marki sportowej na świecie. W latach 70. i 80. ubiegłego stulecia adidas wyrósł również poza sportem i zaczął być widoczny na nogach i ciałach wielu celebrytów, w szczególności muzyków. Słynna „koniczyna” – dzisiejszy symbol Originals nazywany jest inaczej „Trefoil”. Nazwa ta powstała na skutek zlepienia wyrazów tref oraz oil, który z łacińskiego jest słowem oznaczającym trzylistne rośliny.


Zasługi RUN DMC


W latach 80. grupa muzyczna RUN DMC stała się pierwszą na świecie znaną grupą rapową. Muzycy Ci byli OGROMNYMI fanami adidasa i spopularyzowali noszenie modelu adidas Superstar bez sznurówek. W 1986 roku wydali nawet piosenkę nazywaną "My Adidas", która była hołdem dla ich ulubionej marki. Run-DMC stworzyli modę na noszenie butów adidas bez sznurówek. Muzycy Ci byli jednak znani także z obszernych trenczów i wielkiej biżuterii, która stała się popularna wśród raperów i wkrótce definiowała całą scenę hip-hopową. Kiedy zespół i jego utwory stały się hitami, grupa Run-DMC dostała własną linię butów adidas. Ich piosenki udowodniły, że ​​rap nie był tylko formą muzyki, ale i stylem życia. W nadchodzących latach moda hip-hopowa rozprzestrzeniła się na szeroką publiczność, pojawiając się nawet na przedmieściach. „My Adidas” była jedną z pierwszych piosenek, w których MCs rapowali o swoich ubraniach. Mniej więcej w tym czasie firmy odzieżowe zaczęły projektować więcej ubrań i butów w stylu hip-hopowym. Russell Simmons, brat członka grupy Run DMC (Josepha Simmonsa) jako pierwszy założył własną linię ubrań opartą tylko na muzyce. Piosenki grupy były pozytywnym stwierdzeniem, dokąd udaje się zespół. Muzycy starali się podkreślić, że czarni mężczyźni mogą dorastać w niesprzyjającej okolicy i wciąż odnosić sukcesy, uciekając od życia przestępczego. Na wspomnienie zasługuje ich występ na Live-Aid. Run-DMC była jedyną grupą rapową, która zagrała na tym koncercie, pojawiając się między Sade a Stingiem. Był to ważny krok w kierunku akceptacji muzyki rapowej przez szerszą publiczność, ponieważ Run-DMC wykazali, że niepokoją się także sprawami społecznymi, podobnie jak inni artyści, którzy wówczas grali. To dobry moment, aby przypomnieć, że firma adidas została nazwana na cześć jej założyciela, Adi Dasslera, w przeciwieństwie do plotek, jej nazwa nie jest skrótem od "All Day I Dream About Sex".


Muzyczne osiągi


W 1990 roku wprowadzono nowe logo marki adidas, aby zwrócić uwagę na markę i przywrócić jej sportowe korzenie. Pomimo globalnego rebrandingu, „koniczyna” nie została niczym zastąpiona i w połowie lat 90. Zaczęła pojawiać się nawet w najbardziej nieprawdopodobnych momentach i miejscach. Mogliśmy znaleźć to słynne logo nawet na muzykach muzyki rockowej, lub wśród takich zespołów nu-metalowych, jak Korn i Limp Bizkit. W rzeczywistości marka stała się tak popularna wśród tych zespołów, że ich muzykę zaczęto nazywać "adidas rock" – oczywiście wśród krytyków muzycznych. Tak naprawdę to właśnie Korn był pierwszym popularnym zespołem "nu-metalowym", który spopularyzował adidasa. Nazwał on nawet jedną piosenkę „A.D.I.D.A.S” na swoim albumie z 1997 roku - Life Is Peachy. Wkrótce Korn został zastąpiony przez Limp Bizkit, który dodatkowo spopularyzował markę. Ich najpopularniejszy album Significant Other posiadał na okładce nawet postać noszącą parę butów adidas Superstar, co było łatwe do zidentyfikowania dzięki trzem paskom i skorupce na palcach w kształcie muszli. Popularność adidasa nie ograniczała się jednak wyłącznie do muzyki rockowej. Pod koniec lat 90-tych, funkowy zespół Jamiroquai również zaczął popularyzować markę, a jego wokalista Jay Kay szczególnie lubił nosić model butów adidas Gazelle. Miał je na sobie niemal w każdym videoklipie (na przykład w Canned Heat)

Narodziny koniczyny


Wpływ „koniczynki adidas” nie ograniczał się jednak tylko do muzyki. Pod koniec lat 90. linia ta stała się jedną z najpopularniejszych marek na świecie i została uczczona w kultowym filmie dla nastolatków z 1999 roku, Dude, Where's My Car? Jedną z najsłynniejszych scen tego filmu była scena, w której Ashton Kutcher był ubrany w granatowe adidasy Gazelle. Znalazło się to nawet na plakacie tego filmu. Wkrótce, ze względu na rosnącą popularność linii Originals, adidas zdecydował się na odnowienie wszystkich produktów mających na sobie „koniczynkę” i przywrócenie ich pod nową marką w 2001 roku. Tą marką była oczywiście marka adidas Originals. Linia miała na celu zaprezentowanie ponad 30 lat dziedzictwa sportowego w stylowy i współczesny sposób. Linia została wprowadzona na rynek z hasłem "Once Innovative, Now Classic, Always Authentic". Oznacza to, że Originals zapewnia konsumentom obuwie i odzież, które były niegdyś nowatorskimi, sportowymi osiągami, a które nadal są stylowe i określają miejski styl noszenia. Każdy produkt linii Originals to nowoczesna reinterpretacja klasycznego designu, co oznacza, że ​​każdy produkt Originals wiąże się z historią marki, czym nie może się pochwalić żadna inna marka.

Supergwiazda jest tylko jedna


Model adidas Superstar jest w tym momencie prawdopodobnie najbardziej kultowym butem, jaki kiedykolwiek wyprodukowała marka adidas. Model Superstar został wprowadzony na rynek w 1969 roku jako pierwsze na świecie specjalistyczne buty do koszykówki. W połowie lat 70. blisko 75% zawodników NBA miało na sobie Superstary, w tym legendarny Kareem Abdul Jabbar, który do tamtej pory zdobył więcej punktów NBA niż jakikolwiek inny gracz w historii (w tym Michael Jordan). Na 35. rocznicę powstania butów Superstar, adidas sprzedał 35 ekskluzywnych, jedynych w swoim rodzaju odsłon tego projektu. Te 35 par kicksów są obecnie najdroższymi sneakersami na świecie, a każda z nich warta jest ponad 10 000 $. Limitowana edycja Superstar podbiła serca wszystkich sneakrheadów!


Kolejnym znanym wszystkim dobrze modlem butów z linii adidas Originals jest Samba. To jeden z najlepszych na świecie butów do treningu piłkarskiego! Adidas Samba istnieje od 1950 roku, kiedy to po raz pierwszy wyprodukowano go, aby pomóc piłkarzom trenować na twardym, zlodowaciałym podłożu w zimie. Podobnie jak model Superstar, Samba jest swoistym znakiem towarowym. Ich brązowa podeszwa gumowa z charakterystycznymi przyssawkami jest znakiem rozpoznawczym projektu. Nie bez znaczenia jest także wspomniany już model Gazelle. Został on oczywiście nazwany na cześć antylopy o takiej samej nazwie. Jak sama nazwa wskazuje, pierwotnie miały to być buty do treningu na torze biegowym i lekkoatletycznym, kiedy zostały wprowadzone na rynek w 1969 roku. Dziś, tuż po modelu Superstar jest to prawdopodobnie najpopularniejszy projekt butów stworzony przez markę adidas. Gazelle przez lata był także preferowanym butem wśród celebrytów, takich jak Jamiroquai, Liam Gallagher of Oasis I Madonna. Nie możemy w tym miejscu nie wspomnieć tkaże o modelu adidas Stan Smith. Buty te zostały wprowadzone w 1971 roku i nazwane imieniem amerykańskiego tenisisty Stan Smith. Model Stan Smith łatwo jest rozpoznać, ponieważ nie ma on charakterystycznych trzech pasków na boku cholewki. Zamiast tego buty mają trzy rzędy perforacji (kropek-dzurek) i pełne logo adidas z koniczyną na podeszwie środkowej. Ich bardzo prosty, a zarazem klasyczny design ponownie sprawił, że kolejna sylwetka adidas stała się jednym z najpopularniejszych butów sportowych wszechczasów. Przypomnijmy, że sam Stan Smith był jednym z najlepszych tenisistów na świecie na początku lat 70., osiągając pierwsze miejsce w rankingu w 1972 roku, kiedy to wygrał Wimbledon.

Kolejnym stylowym butem ze stajni adidas Originals jest model Campus. Była to zamszowa wersja popularnego buta do koszykówki Superstar (która była skórzana). Buty te zostały ogłoszone jako bezpośrednia konkurencja dla popularnych butów do koszykówki "Clyde" marki Puma. Te popularne buty sportowe zostały wprowadzone na rynek w 1974 roku (a nie w 72, jak sugeruje ich nazwa). Charakteryzują się ząbkami na boku i cholewką z nylonu w połączeniu ze wzmocnieniami z zamszu. Campus zostały spopularyzowane przez hitowe seriale telewizyjne, jak Starsky & Hutch z lat 70., w których były ulubionymi butami Davida Starsky'ego.

Respektuj Missy


Także inne, ważne osobistości miały swój udział w promowaniu marki adidas Originals. Był to dla przykładu Muhammad Ali, największy bokser świata, jakiego kiedykolwiek widzieliśmy. Muhammad Ali został wybrany w 1999 roku "Sportowcem wieku" przez BBC i Sports Illustrated Magazine. Jest on trzykrotnym mistrzem wagi ciężkiej świata i także zdobywcą złotego medalu olimpijskiego. Jego ponadczasowa osobowość i słynne cytaty uczyniły go kultową postacią w latach 70. i nadal jest jednym z najbardziej znanych sportowców na świecie. Inne ważne osobistości dla adidas Originals? Nie możemy nie wspomnieć o Missy Elliott. Missy Elliott to najlepiej sprzedająca się raperka wszechczasów - sprzedała ponad 30 milionów płyt na całym świecie. Niektóre z jej bardziej znanych piosenek to Work It, Lose Control i jej autorska piosenka - Get Ur Freak On. W 2004 roku adidas Originals zaczął współpracę z Missy Elliott w ramach promowania linii projektów pod nazwą Respect ME. Linia ta oferowała obuwie i odzież zainspirowane samym poczuciem stylu Missy. W rzeczywistości Missy spędzała pełne dwa dni w roku z projektantami marki adidas, aby samodzielnie zatwierdzić wszystkie projekty. Co ciekawe, wydany w 2006 roku album z listą jej największych przebojów nazwany był także „Respect M.E.”.


Inne ważne osobistości


W promowaniu butów adidas Originals miał swój spory wkład także Kareem Abdul Jabbar. Jest on uważany za jednego z najlepszych graczy koszykówki, który kiedykolwiek grał w tę grę. Jabbar posiada rekord NBA największej ilości zdobytych punktów w historii - 38 387. Jest to nawet więcej niż zgarnął sam Michael Jordan (który zdobył ich „tylko” 32 292). Od 1975 roku aż do samej emerytury w 1989 roku Jabbar grał w drużynie Los Angeles Laker, gdzie nosił legendarną koszulkę z numerem 33. Znakiem rozpoznawczym Kareema był "skyhook", czyli ruch, w którym pochylał on całe ciało zamiast tylko swojego ramienia. Dzięki temu praktycznie nie można było go zablokować, zwłaszcza, że ​​mógł w ten sposób rzucać z obu rąk. Nie bez znaczenia był także Robbie Williams, który rozpoczął swoją karierę w zespole Boy That zanim przeszedł na karierę solową w 1996 roku. Obecnie jest on jednym z najbardziej popularnych artystów na świecie i najbardziej utytułowanym brytyjskim artystą wszechczasów. Williams sprzedał 53 miliony albumów i 15 milionów singli na całym świecie. W 2006 roku wszedł także do księgi rekordów Guinnessa jako ten, który sprzedał 1,6 miliona biletów na swój koncert w ciągu jednego dnia. Wydany w roku 2006 album Robbiego, Rudebox, przedstawiał go na okładce w białych butach adidasa. W utworze Rudebox pojawiły się również teksty: "Rock 3 stripes, Not the Asics, A-D-I-D-A-S, Old school this is the best". To jednak nie koniec! Wymieniając ważne osobistości dla adidasa, nie możemy pominąć gościa imieniem James Hunt. Był on jednym z najbardziej ekscytujących kierowców Formuły 1 wszechczasów i został mistrzem świata w F1 w 1976 roku. Słynął z intensywnego stylu życia i nosił łatki głoszące hasła takie jak "Seks - śniadanie mistrzów" na swoich kombinezonach wyścigowych. Zmarł w 1993 roku w wieku 45 lat. Tymczasem Gerd Muller był jednym z najwybitniejszych strzelców w historii futbolu i strzelił więcej bramek niż jakikolwiek inny gracz w Niemczech (68 bramek w 62 występach). Był także najbardziej skutecznym strzelcem w niemieckiej Bundeslidze, strzelając 365 bramek dla Bayernu Monachium w swojej karierze. Był niski i niezbyt wysportowany, ale miał świetną szybkość na krótkich dystansach, co przyniosło mu przydomek "Bomber". Oni dwaj również byli często widywani w butach linii adidas Originals!

To jednak nie wszyscy


Franz Beckenbauer jest powszechnie uważany za największego niemieckiego piłkarza wszechczasów. To właśnie on poprowadził Niemcy do zwycięstwa w Pucharze Świata w 1974 roku i zrobił to ponownie jako menadżer drużyny w 1990 roku. Dwukrotnie został on wybrany Europejskim Piłkarzem Roku i zdobył trzy Puchary Europy z Bayernem Monachium. Był nazywany Der Kaiser (Cesarz) za swój styl i umiejętności przywódcze. On również nosił buty adidas wszędzie tam, gdzie tylko mógł. Podobne zasługi dla niemieckiej marki przyniósł Ilie Nastase. Był rumuńskim tenisistą, który na początku lat 70. był jednym z czołowych graczy na świecie. W latach 1973-74 był natomiast największym graczem na świecie. Był nazywany on "złym chłopcem" tenisa i był znany z tego, że tracił panowanie nad sobą na korcie. Ten także pojawiał się w butach adidas Originals nadzwyczaj często, a słynne sneakersy były jednym z jego znaków rozpoznawczych.

Autentyk!


Dziś marka adidas Originals to marka wyjątkowa i autentyczna. Originals robi rzeczy nieco inaczej niż wszystkie marki sportowe i z pewnością podchodzi do swych projektów niezwykle kreatywnie. Adidas Originals wspiera wszelkie formy ekspresji, inwestując np. w sztukę uliczną i muzykę. Marka jest seksowna i stylowa. Jej projekty są klasyczne, a jednocześnie stylowe i, co najważniejsze, celebrujące oryginalność. Zastanawiasz się czym różni się linia adidas Originals od "normalnych" produktów adidas? "Normalny" adidas to marka czysto sportowa, która ma oferować konsumentom najbardziej innowacyjne i zaawansowane produkty sportowe. Tymczasem Oryginals są raczej marką modową, casualową, mającą na celu oferowanie konsumentom projektów premium i stylowych produktów do życia codziennego. Tak więc zakładasz ubrania i buty od adidasa na siłowni lub podczas biegania, ale nosisz rzeczy adidas Originals w barze lub klubie. Co sprawia, że ​​Originals jest tak wyjątkową marką? W przeciwieństwie do wielu innych marek produkty Originals są nie tylko "zaprojektowane", ale wszystkie pochodzą od klasycznych produktów adidas sprzed lat. Kiedy więc konsument kupuje produkt z metką adidas Originals, kupuje także ponad 40 letnie dziedzictwo marki.


Kluczowe linie produktów adidas Originals to dziś linia „Ali” inspirowana życiem i czasami Muhammada Ali. Oferuje ona luksusowe i wyrafinowane produkty przedstawiające wizualizacje i cytaty tego wielkiego człowieka. Linia ma trafiać do męskiego konsumenta. Tymczasem kolekcja Respect M.E jest seksowna i bardzo kobieca. Linia ta jest podzielona na dwie grupy: Bass (która ma mocniejszy branding i kolory) dla nieco młodszych konsumentów i Rhythm (która jest bardziej subtelna i elegancka) dla starszych konsumentów

Pod szyldem adidas Originals znajdziemy także linię „Freizeit”, co oznacza w języku niemieckim „czas wolny". Jak sama nazwa wskazuje, jest to bardzo wyrafinowana linia odzieży wypoczynkowej, inspirowana klasycznymi sportami, takimi jak tenis, golf i żeglarstwo. Marka posiada także bardzo kobiecą linię, która oferuje eleganckie produkty adidas. Przypomnijmy, że marka adidas współpracowała również z francuskim artystą ulicznym o imieniu Fafi, który zaprojektował specjalne rysunki przeznaczone wyłącznie do nadruków na produktach z serii Sleek. Ta elegancka seria łączy kobiecą elegancję ze sportową zabawą. Marka adidas Originals dała się zapamiętać również jako ta, która podjęła kooperację z Porsche Design. Współpraca między adidas i Porsche sięga przyjaźni między założycielami dwóch tych firm - Adim Dasslerem i Ferdinandem Porsche. Obie firmy stawiają na wydajność - na boisku sportowym lub na torze wyścigowym. Porsche Design oferuje produkty premium inspirowane wzorami klasycznych samochodów Porsche z lat 50. i 60. XX wieku. Tymczasem linia produktów Goodyear Mobility to efekt współpracy marki adidas i firmy Goodyear produkującej znane opony. Tym razem firma ta zapewniła podeszwy dla butów biegowych. Uff, to wszystko zasługuje na wielki szacunek!
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz