Buty Adidas Yeezy są zwykle wydawane w ograniczonej liczbie. W tym tygodniu Adidas wypuścił jednak mnóstwo ich par. Co stało się z tą ekskluzywną linią obuwia, że nagle dużo łatwiej możemy dostać te kicksy?
Odkąd buty Yeezy po raz pierwszy ujrzały światło dzienne w 2015, były notorycznie wyprzedawane w mgnieniu oka. Tymczasem, kiedy masowe ponowne wydanie butów Yeezy Kanye Westa - Adidas Yeezy Boost 350 V2 w potrójnej bieli - wpadło na rynek w tym tygodniu, fani zauważyli coś całkiem innego: tym razem sneakerheadzi mogli bez problemu upolować i zdobyć wymarzone kicksy. Yeezy okazały się tym razem być… łatwo dostępne .
Fani obuwia sportowego potwierdzili to, mówiąc to samo w mediach społecznościowych, gdzie raczej do tej pory pojawiały się same skargi na przedwczesne wyprzedawanie się butów, jeszcze zanim mogli je dobrze kupić. Tym razem klienci Adidas dziwili się, że udało im się tak łatwo wrzucić parę Yeezys do swojego koszyka zakupowego.
Czy nagła dostępność trampek wiąże się z faktem, że rok 2018 był prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjnym rokiem kariery Westa? Pomiędzy jego wielokrotnymi wyrazami poparcia dla prezydenta Donalda Trumpa, jego uwaga, że niewolnictwo było wyborem dla Afroamerykanów, jego wołania z różnymi celebrytami za rzekome brak szacunku dla swojej żony i jego właśnie ogłoszone plany powrotu do rodzinnego Chicago, zrobił ostatnio wiele nagłówków.
Cała ta prasa mogła przyczynić się do pobudzenia szumu w związku z ponownym wydaniem Yeezy Boost 350 V2 - w czwartek zarówno Zachód, jak i tenisówki wyprzedzili listę trendów na Twitterze przez kilka godzin. Ale łatwość, z jaką fani i normalni mogą teraz kupić parę Yeezys, prawdopodobnie niewiele ma wspólnego z skandalami Zachodu i ze strategią marketingową Adidasa.
Czy nagła dostępność butów Adidas Yeezy wiąże się z faktem, że rok 2018 był prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjnym rokiem kariery Westa? Pomiędzy jego wielokrotnymi wyrazami poparcia dla prezydenta Donalda Trumpa, oraz jego uwagami, że niewolnictwo było dobre dla Afroamerykanów pojawiły się kłótnie z różnymi celebrytami za rzekomy brak szacunku dla swojej żony. Co więcej, jego właśnie ogłoszone plany powrotu do rodzinnego Chicago wywołały ostatnio wiele dyskusji i zrodziły całą masę plotkarskich nagłówków.
Cały ten szum i zamieszanie mogły przyczynić się do pobudzenia hype’u związanego z ponownym wydaniem butów Yeezy Boost 350 V2. W ostatni czwartek zarówno West jak i jego sneakersy wspólnie wyprzedzili listę najsilniejszych trendów na Twitterze i to przez kilka godzin. Ale łatwość, z jaką fani kicksów i normalni ludzie mogli teraz kupić parę Yeezys prawdopodobnie ma niewiele wspólnego ze skandalami Kanyego czy ze strategią marketingową Adidasa.
To wydanie kicksów Yeezy to największe wydanie z tej linii Adidasa. Okazało się, że marka wrzuciła aż milion dostępnych par tych pożądanych sneakersów. Odkąd model Adidas Yeezy zadebiutował w 2015 roku, firma wydawała go w bardzo ograniczonych ilościach, a niedobór produktu pomógł nadać obuwiu status kultowego. Jednak badania pokazują, że firmom trudno jest wykorzystać niedobór produktów jako długoterminową strategię. Dlaczego? Zamiast promować lojalność wobec marki, taka sztuczka może sprawić, że klienci będą czuć się zwodzeni i oszukiwaniu.
Dlatego nastąpiła nowa decyzja Adidasa o wydaniu tym razem wystarczającej ilości Yeezys, aby umożliwić fanom kupowanie wielu par. Nie musi to oznaczać, że buty te straciły swoją atrakcyjność lub że wiele skandali Westa zaszkodziło marce. Sygnalizuje to tylko, że Adidas zdecydował, że nadszedł odpowiedni czas, aby dać klientom to, o co od zawsze prosili i czego zawsze chcieli.
Buty Yeezy stały się kultowym obiektem na podstawie tego, jak były do tej pory dystrybuowane, stylizowane i sprzedawane w ograniczonych ilościach.
Tymczasem Kanye West nie zawaha się powiedzieć, że jest jednym z najbardziej wpływowych artystów nagraniowych naszych czasów. Ale popularność Yeezys nie jest związana z jego osobistością i jego muzycznymi wpływami. To geniusz marketingowy tych butów i ich popularność wśród celebrytów takich jak Jay-Z i Macklemore sprawiły, że Yeezys są obecnie niezbędnym elementem garderoby każdego sneakerheada od debiutu Nike Air Yeezys w 2009 roku.
Sześć lat później, kiedy marka Adidas wypuściła w 2015 roku swoją pierwszą parę Yeezy Boost 750 w jasnobrązowym kolorze, po tym, jak West opuścił Nike w związku ze sporem o honoraria. Wówczas było do kupienia tylko 9000 par butów dostępnych, a klienci mogli je kupić tylko przez dokonanie rezerwacji poprzez stronę marki. Potrzebna była do tego specjalna aplikacja mobilna. Efekt? Buty wyprzedały się w niecałe 10 minut.
Pod koniec lutego więcej par butów Yeezys zostało sprzedanych już przez wybranych przez markę sprzedawców. Ale zabieg marki Adidas utworzony przez wypuszczenie kicksów w niezwykle ograniczonej liczbie sprawił, że klienci i tak ustawili się w kolejce, pomimo zawrotnej ceny butów w wysokości 350 $.
Adidas zwiększył również popyt, wypuszczając swoje buty w unikalnych kolorach. W czerwcu 2016 roku nowa wersja butów Yeezy Boost 750 zadebiutowała w szarej odsłonie w dodatku z podeszwą z gumy świecącej w ciemności. To był pierwszy blask Yeezy od czasu współpracy Westa z Nike, która zakończyła się w 2014 roku.
Od momentu początku współpracy Westa z marką Adidas, wydano już ponad pół tuzina rodzajów butów Yeezys, w tym Yeezy Boost 350, Yeezy 950 i Yeezy 350 Cleat, przeznaczonych dla piłkarzy. Marka ta odrobiła także swoją lekcję z miłości do nostalgii, uwalniając model Yeezy Powerphase w 2017 roku. Te sneakersy są były odskocznią i powrotem do stylu butów Adidasa z lat 80-tych.
W tym samym roku, kiedy na rynek wyszedł model butów do biegania Yeezy Boost 700 miały swoją premierę buty Yeezy Season 5. Tym modelem marka Adidas po raz kolejny zwróciła się ku niedoborowi swoich produktów i tym samym przyciągnęła uwagę, początkowo udostępniając je tylko w sklepie internetowym Yeezy Supply. Co więcej, różowa wersja butów Yeezy 500, którą West zaprezentował podczas weekendu NBA All-Star w Los Angeles, była początkowo dostępna tylko przez loterię online na wybranych stronach internetowych.
Jak się jednak okazuje buty Yeezys nie miały być sprzedawane w ograniczonych ilościach przez długi czas.
Wydanie na rynek masowy modelu Adidas Yeezy Boost 350 V2 może wskazywać, że marka zmieniała biegi, ale istnieją i dowody na to, że West i Adidas planowali udostępnić buty najpierw tylko wąskiej grupie odbiorców, przed udostępnieniem butów wszystkim zainteresowanym.
“W końcu wszyscy, którzy chcieli dostać Yeezys, dostaną Yeezys” - powiedział West w 2015 roku. Po czym dodał “Skoro jest tak wiele dzieci, które pragną tych wyjątkowych kicksów, a które nie mogą ich dostać, rozmawiałem z szefami Adidasa i dostałem odpowiedź, że możemy je zrobić dla wszystkich.
Jego słowa mogły nie wydawać się wówczas szczere, ponieważ buty Yeezys dalej sprzedawały się w kilka minut przez kolejne lata, ale najnowsze ich wydanie sugeruje, że nadszedł wreszcie dzień, w którym każdy, kto chce parę Yeezys (i ma gotówkę -model Yeezy Boost 350 V2 kosztuje 220 dolarów) może zdobyć swoje wyczekane kicksy. Dlatego też ostatni tydzień to niemal historyczna chwila - w więcej niż dzień po ponownym wydaniu w przedsprzedaży online, buty Yeezy nie zostały wyprzedane!
Chociaż jest to dobra wiadomość dla przeciętnego klienta, jest to prawdopodobnie tym samym zła wiadomość dla sprzedawców i właścicieli sklepów obuwniczych, którzy czerpią korzyści z zakupu trudnych do zdobycia butów i sprzedają je za potrójną wartość detaliczną lub większą. Ten trend sfrustrował klientów, którzy walczyli o Yeezys w przeszłości, ponieważ dotychczas tylko elitarna grupa konsumentów mogła sobie pozwolić na wydawanie 1000 $ na buty Adidasa. Jednak to sprawienie, że dany przedmiot był poza zasięgiem mas budziło więcej oburzenia, a dzięki tej reedycji Adidas wyraźnie dał do zrozumienia, że szanuje szerszą publiczność niż elitarne grono sneakerheadów.
Zgodnie z ostatnim, oficjalnym komunikatem prasowym marki, model Yeezy Boost 350 V2 będą wydanymi po raz pierwszy wydanymi w masowych ilościach butami Yeezy dając możliwość niespotykanej dotąd rzeszy fanów na całym świecie bezpośredniego dostępu do wymarzonych sneakersów w cenie detalicznej. Po latach limitowanych wydań, które rozwinęły pożądanie marki i wzbogaciło sprytnych sprzedawców, marka Adidas wreszcie oferuje większej grupie fanów równy, sprawiedliwy dostęp do butów Kanyego Westa. Niestety powinna być przy tym bardzo ostrożna - w końcu może to zaszkodzić tak kultowemu statusowi kicksów Yeezy, które były początkowo oferowane niewielkiej elicie najbardziej przebiegłych klientów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz